FAQ
Wyznajemy zasadę: kto pyta, nie błądzi. Wyjaśniamy kluczowe zagadnienia związane ze stosowanymi metodami nauczania, naszą Szkołą i funkcjonowaniem w niej naszych uczniów.
[vc_column_text]
W swojej codziennej pracy obserwujemy, że wiele kwestii związanych z pedagogiką Montessori i bezpośrednio naszą Szkołą, jest nurtujących dla osób, które nie miały okazji wcześniej się z nimi zetknąć.
Najczęściej zadawane pytania:
[/vc_column_text] [vc_toggle title=”Co odróżnia Dolnośląską Szkołę Podstawową DCEM od tradycyjnych szkół publicznych?” open=”true” el_id=”1440471491901-f40d6f40-90a4″]Nasza Szkoła Montessori różni się od placówek publicznych w bardzo wielu aspektach. Zgodnie z filozofią Marii Montessori tworzymy dziecku odpowiednią przestrzeń do rozwoju, a uczeń otrzymuje wolność (np. wyboru tego rozwiązaniem jakiego problemu, czy poznaniem jakiej dziedziny ma aktualnie chęć się zająć) w granicach jasno określonych przez nauczyciela. W naszym Montessori nie ma ocen, tradycyjnych podręczników, czy 45 – minutowych lekcji spędzanych przy szkolnej ławce. Działania opieramy o ścisłą współpracę na linii dziecko – rodzic – nauczyciel, bo wierzymy że nasze Montessori ma realny wpływ na całe rodziny.[/vc_toggle] [vc_toggle title=”Czy ten tryb edukacji na pewno zagwarantuje mi, że moje dziecko zrealizuje podstawę programową?” open=”true” el_id=”1440471491901-f40d6f40-90a4″]Nasi uczniowie realizują nie tylko podstawę programową opracowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzięki odpowiednio pobudzonej ciekawości, dzieci uczęszczające do naszej Szkoły przyswajają zagadnienia znacznie wykraczające poza podstawę. Mogą korzystać z wielu pomocy naukowych i różnorodnych źródeł wiedzy, a nie opierać się tylko na tym co jest napisane w podręczniku. Dzięki temu mogą swobodnie eksplorować najbardziej interesujące dziedziny i nie spotykają się ze zjawiskiem “szklanego sufitu”.[/vc_toggle] [vc_toggle title=”W jaki sposób mierzone będą postępy mojego dziecka w nauce?” el_id=”1440471612093-91ed973c-8bed”] Brak ocen nie oznacza braku miarodajności tego co opanowało dziecko. Nauczyciele bacznie obserwują każdego z naszych uczniów, a wiedzę o jego sukcesach i tym co jeszcze jest do dopracowania, przekazują rodzicom podczas indywidualnych rozmów z nimi. Ponadto, dzieci na określonych etapach kształcenia muszą podejść do obowiązkowych, przewidzianych przez MEN sprawdzianów i egzaminów. [/vc_toggle] [vc_toggle title=”Co gdy zapiszę moje dziecko do szkoły podstawowej Montessori, a na kolejnym etapie edukacji wspólnie zdecydujemy o powrocie do tradycyjnej szkoły? Czy będzie miało wystarczającą wiedzę, umiejętności i odnajdzie się w innej rzeczywistości?”] Wszystkie nasze działania koncentrują się wokół tego, aby jak najlepiej przygotować dzieci do funkcjonowania w dorosłym życiu, zarówno pod względem intelektualnym, jak i emocjonalnym. W Szkole DCEM uczniowie mają szereg zadań i obowiązków, uczą się dyscypliny, planowania, myślenia i współpracy. Jednak w przeciwieństwie do szkoły konwencjonalnej, ta nauka oparta jest na motywacji wewnętrznej, a nie na przymusie i motywacji zewnętrznej, systemie kar i nagród. W efekcie takich działań, nasi uczniowie nabywają umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji, dokonywania wyborów, zadawania pytań i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi. Jeśli zależy Państwu na wykształceniu w dziecku takich właśnie cech, warto wybrać naszą Szkołę. Dzieci na całym świecie migrują między systemem konwencjonalnym i opartym o pedagogikę Montessori. I wygląda na to, że to nie dzieci mają problem z systemem konwencjonalnym, ale system ma problem dziećmi, które mają własne zdanie, nie boją się zadawać pytań, zauważają i kwestionują absurdy oraz dążą do samodzielności. [/vc_toggle][vc_toggle title=”Dlaczego grupy są mieszane wiekowo?”] Daje to dziecku możliwość rozwijania szerszych kompetencji społecznych, a także brania udziału w procesie wzajemnego uczenia się. W zasadzie każde dziecko, przyswaja wiedzę w indywidualnym tempie. Brak podziału na roczniki pozwala w naturalny sposób i we własnym tempie nadrobić mu ewentualne braki i wyrównać swój poziom. [/vc_toggle] [vc_toggle title=”Jak wygląda organizacja roku szkolnego w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej DCEM?”] Rok szkolny rozpoczyna się we wrześniu, a kończy w czerwcu, tak jak w pozostałych szkołach. Ferie zimowe trwają 2 tygodnie, z czego jeden tydzień przeznaczamy na wspólny wyjazd na Białą Szkołę. W czasie wakacji oferujemy dodatkowy miesiąc zajęć naszej Letniej Szkoły, kiedy jeździmy na wycieczki, nocujemy w szkole. To nasi uczniowie tworzą program Letniej Szkoły oparty na grach, zabawach, działaniach artystycznych. Co nam w duszy gra :)[/vc_toggle] [vc_toggle title=”Czy w szkole DCEM są zadania domowe?”] W szkole DCEM nie ma typowych zadań domowych. Bo to w szkole jest czas i miejsce na poznanie i utrwalenie materiału oraz przygotowanie się do sprawdzianów wiedzy. Wiemy też, że rodzice chcą towarzyszyć dzieciom w procesie nauki. Jest ku temu okazja podczas semestralnych dobrowolnych projektów tematycznych.
A być może dziecko jeszcze dziś pokaże rodzicom, czego się nauczyło i razem będziecie mogli się tym cieszyć? Wyciąganie pierwiastków z liczb wielocyfrowych, budowa układu słonecznego i obserwacja gwiazd w letnią noc, czy odpowiedź na pytanie – dlaczego liście są zielone – to są fascynujące zagadnienia. Zapomnij jednak o codziennym odrabianiu lekcji z dzieckiem. [/vc_toggle] [vc_toggle title=”Jakie są zajęcia dodatkowe w naszej szkole?”] Wiemy, że mózgi naszych uczniów chłoną wiedzę, a ich talenty kwitną wieloma barwami. Dobieramy zajęcia dodatkowe w odpowiedzi na potrzeby naszych uczniów i zgodnie z naszą pedagogiczną intuicją. Wszyscy prowadzący zajęcia w naszej szkole znają zasady pedagogiki Montessori i komunikacji metodą wygrana-wygrana.
Zajęcia w ramach czesnego:
- Angielski w małych grupach – codziennie 60 minut
- W klasach 4-6 część lekcji matematyki i fizyki w języku angielskim
- Zajęcia na Hali sportowej Omega – realizacja WF
- Programowanie i informatyka (od 1 klasy)
- Plastyka z metodą MALORT (od 1 klasy)
- Muzyka i historia muzyki
- Kółko artystyczno- malarskie
- Udział w Międzynarodowym Programie Kreatywności – Odyseja Umysłu Warsztatowe Zajęcia Praktyczno-Techniczne (ZPT)
- Logopedia – zajęcia grupowe
- Warsztaty kulinarne
- Kółko matematyczno-fizyczne (klasy 4-6)
- Kółko Przyrodniczo-chemiczne (klasy 4-6)
Zajęcia dodatkowo płatne:
– Informatyka z Robotyką
– Basen
– Indywidualne lekcje Pianina
– Lekcje szachów w kilku osobowych grupach o różnym stopniu zaawansowania
– Lekcje języka niemieckiego
– Logopedia terapia indywidualna
– Warsztaty stolarskie
-…
Masz jakieś propozycje, a może chcesz podzielić się z naszymi uczniami swoja pasją?
Zapraszamy [/vc_toggle]
[vc_toggle title=”ODŻYWIANIE – na czym nam bardzo zależy?”] Bardzo ważne jest dla nas zapewnienie zbilansowanej diety naszym uczniom. Ich harmonijny rozwój, umiejętność koncentracji i dobre samopoczucie – to efekt wielu czynników, w tym diety. Dysponujemy fantastycznie wyposażoną, profesjonalną kuchnią z pozytywną oceną Sanepidu i nie wahamy się jej używać☺ Posiłki, jakie zapewniamy w szkole:
Śniadanie, Obiad dwudaniowy, Podwieczorek
Nie ograniczony dostęp do wody mineralnej oraz do herbaty owocowej.
ALERGIE, NIETOLERANCJE POKARMOWE, DIETY
Część z naszych uczniów korzysta z posiłków przygotowanych zgodnie ze wskazaną dietą. Dbamy o to, aby nikt nie czuł się z tego powodu „inny”.
Część uczniów przynosi własne posiłki. I to też nie budzi w naszej szkole niczyjego zdziwienia. Zasada jest prosta – są to produkty zdrowe i bez cukru. Jedzenie to także radość wspólnego spędzania ze sobą czasu, rozmowy, odpoczynku. Nasza duża jadalnia zachęca do tego. Z wielką uważnością obserwujemy też rodzące się talenty kulinarne naszych uczniów. Wspólne gotowanie może być równie ciekawe, jak zabawa na podwórku.[/vc_toggle]
[vc_toggle title=”Czy mogę przyjeżdzać później do szkoły?”] Ważne jest dla nas PUNKTUALNOŚĆ i OBECNOŚĆ:
Codziennie nauczyciele i uczniowie czekają na Twoje dziecko chcąc z nim pracować, bawić się i po prostu być. Zajęcia w Szkole DCEM rozpoczynają się o godzinie 8.00. Wejście dziecka do klasy po godzinie rozpoczęcia zajęć rozprasza całą grupę i powoduje, że dziecko traci część lekcji.
Dlaczego punktualne przychodzenie do szkoły jest tak ważne dla Twojego dziecka?
• Twoje dziecko dostaje wyraźny sygnał, że dzień jego pracy (szkoła) jest dla ciebie priorytetem.
• Uczy Twoje dziecko cennej lekcji osobistej odpowiedzialności i punktualności.
• Wpływa na edukację Twojego dziecka, nie pomija ważnych lekcji i spotkań.
• Pozwala dziecku uczestniczyć we wspólnych doświadczeniach w uczeniu się.
• Pomaga Twojemu dziecku tworzyć przyjaźnie.
• Daje dziecku na czas potrzebny do zrealizowania i zaplanowania codziennej pracy.
Spóźnienie Twojego dziecka zaburza również pracę całej klasy. Inne dzieci przestają pracować, zastanawiają się, dlaczego ich przyjaciel się spóźnił. Etyka i szacunek do pracy zaczyna się teraz. Dołączysz? [/vc_toggle]
[vc_toggle title=”Jak mogę poznać lepiej metodę Montessori i zasady panujące w szkole? „] Aby móc lepiej rozumieć dziecko, jego otoczenie i pracę, jaką wykonuje na co dzień, zapraszamy na 15 godzinne warsztaty w otoczeniu, w jakim uczy się Twoje dziecko, prowadzone przez naszych nauczycieli naszej szkoły i innych pedagogów. Opłata za ten kurs zawiera się w opłacie rekrutacyjnej. [/vc_toggle]
[vc_toggle title=”Czy rodzice mogą przyjść na lekcję do Szkoły DCEM? „] Chcemy, żeby co najmniej raz w roku każdy z rodziców przyszedł do klasy swojego dziecka. Dziecko jest gospodarzem tej wizyty. Odwiedziny w klasie są możliwe po zakończeniu cyklu warsztatów o pedagogice Montessori.
Dyrektor szkoły wysyła regularną, comiesięczną informację o planie pracy w danym miesiącu – tematy, wydarzenia, ważne zagadnienia.
Rodzice naszych uczniów mogą też podzielić się swoimi pasjami, talentami, mogą zaprosić uczniów do swojego miejsca pracy. Pani Sylwia, jedna z naszych mam już od 2 lat prowadzi warsztaty kulinarne, Tato Semena podzielił się z nami pasją do nurkowania, a najbliższą lekcję matematyki nasi uczniowie odbędą w firmie informatycznej, poznając tajniki Excel’a.
Dołączysz? [/vc_toggle]
[vc_toggle title=”Jakich uczniów ksztaci Szkoła DCEM? „] POZWÓLCIE NA METAMORFOZĘ„Nasz absolwent jest drzewem o pięknej koronie, liściach i owocach, którymi może się dzielić. To drzewo silne też bardzo mocnymi korzeniami, które dają mu siłę w trudnych sytuacjach i z których czerpać może, aby ciągle wzrastać. Dzięki mocnym korzeniom może nie bać się silnego wiatru, suszy, czy gwałtownej ulewy.”
W DCEM wiedza jest jednym z elementów, jakie dajemy naszym uczniom. Jest ona częścią korony drzewa wraz z technikami uczenia się i dyscypliną pracy.
Nie mniej ważne w prowadzonej przez nas szkole są silne korzenie – motywacja, charakter, silna wola i mnóstwo cech, które nie budują się podczas biernego odtwarzania tematów z podręcznika, ale tworzą się w codziennej, żmudnej, nie rzadko ciężkiej pracy sam na sam i w zespole.
[/vc_toggle]