Jak wybrać zajęcia dodatkowe i czy dziecko ich naprawdę potrzebuje?
Balet, zajęcia z robotyki, kółko teatralne, garncarstwo, nauka rysunku – obecnie oferta zajęć pozaszkolnych jest niezwykle urozmaicona i każdy znajdzie coś dla siebie.
Niewątpliwą zaletą uczestnictwa w zajęciach pozaszkolnych jest możliwość dodatkowego rozwijania pasji i zainteresowań dziecka oraz zawierania nowych, ciekawych znajomości. Należy jednak zwrócić uwagę na to czy dziecko faktycznie chce uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, czy są one faktycznym odzwierciedleniem zainteresowań dziecka oraz czy nie stanowią dodatkowego obciążenia.
Zajęcia dodatkowe – komu tak naprawdę są potrzebne?
Przed wyborem zajęć pozaszkolnych należy przede wszystkim mieć pewność, że dziecko wyraża chęć uczestnictwa w wybranych zajęciach. Należy również szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wybrana aktywność nie wynika z własnej niezrealizowanej potrzeby. Bardzo często dziecko po spędzeniu kilku godzin w szkole jest zwyczajnie przemęczone i zniechęcone, zatem czas który spędza na zajęciach pozaszkolnych nie przynosi rodzicom oczekiwanych rezultatów. Po pewnym czasie niechęć staje się źródłem dodatkowego stresu, poznawanie świata przestaje być ciekawe, znika pragnienie uczenia się. Niezwykle ważne jest, aby obserwować dziecko i słuchać tego co mówi, czy jest chętne aby uczestniczyć w zajęciach, które dla niego zaplanowaliśmy.
Ponadto zdarza się, że zajęcia dodatkowe są formą zapełnienia wolnego czasu dziecku podczas gdy rodzice znajdują się w pracy. Należy pamiętać, że dziecko tak jak rozwoju intelektualnego potrzebuje również rozwoju emocjonalnego, który bez uczestnictwa rodziców nie ma szans na prawidłowy przebieg. Dlatego zastępowanie swojej obecności zajęciami pozaszkolnymi jest złym pomysłem.
Nuda też uczy
Dziecko potrzebuje przestrzeni oprócz czasu na naukę i inne zorganizowane zajęcia, w ciągu dnia powinno mieć czas na beztroską zabawę, odpoczynek oraz na zwyczajne snucie się po mieszkaniu. Dziecko potrzebuje czasu dla siebie jest to czas, w którym maluch uczy się samodzielnego planowania i decydowania o tym co chce robić bez oceniania i presji. Aktywności z góry narzucone przez rodziców ograniczają dziecku możliwość zdobycia ważnej wiedzy o tym czego potrzebuje i co czuje. Konsekwencją braku wolnego czasu w przyszłości może być nieumiejętność zapewnienia sobie przestrzeni na relaks i odpoczynek, pracoholizm oraz niemożność ocenienia swoich potrzeb.
Pozwól dziecku decydować
Bywa, że dziecko bardzo chciało uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, lecz po pewnym czasie okazuje się, że jest zniechęcone, nie chce iść na zajęcia. Jest to moment kiedy należy z dzieckiem szczerze porozmawiać i zastanowić się jakie są skutki takiej zmiany. Zdarza się, że dziecko pokłóciło się z innym uczestnikiem zajęć, nie potrafi odnaleźć się w grupie rówieśników, bywa też tak, że zajęcia przestały być dla pociechy ciekawe, nudzi się i nie ma zapału. W tej sytuacji należy pozwolić dziecku zrezygnować z zajęć bez złości, wywierania nacisku i obrażania się. Dziecko które ma wybór oraz prawo do rezygnacji czerpie większą satysfakcję, radość oraz korzyści z możliwości uczestniczenia w zajęciach dodatkowych.
Zobacz też, jak uczymy w naszej szkole!